Saturday, October 16, 2010

Jag är inte bara mamma, jag är präst också och helt slut. Igår var jag hemma hela dan med sötnosarna och var ensam med dem hela kvällen. Det var inte bara glada miner om man säger så. Huvet blir helt utochinvänt. Jag började dagen med panik för att hinna till Öppna förskolan, insåg att bilen var ända utvägen, kom ut och M hade tagit den till jobbet. Tänkte om o konstaterade snart att dubbelvagnens sits hängde på tork i tvättrummet så det fick bli enkelvagn och pepp av promenerande Love hela vägen till Drothems församlingshem. Vi kom in när sångstunden, som är själva poängen, nästan var slut. Blev fika, lek o andakt i alla fall innan vi gick hem via Ica blide o dränkte vagnen med sovande Alvin med matvaror. Väl hemma upptäckte jag att Selma, som jag frågat Love om han sett på nedervåningen på morgonen, blivit instängd i sovrummet. Det sovrummet som vi stänger hela tiden dör att slippa katter som kissar överallt. Som ni nog förstår hade hon kissat i stackars Alvins säng. Förstörd madrass, ingen bil och liten pojke som behöver sin säng. Jag tror jag satt i en halvtimme i telefonkö till Jysk i Söderköping som väl är det enda stället med madrasser som jag kan gå till. Tillslut fick jag veta att det fanns såna madrasser och efter tjat i bråk om leksakerna över hela vardagsrummet kom vi iväg. Love var så klart trött i benen efter 100 m och la sig på marken säkert fyra gånger under vägen. Alvin somnar, vi köper madrassen och vi kånkar och stretar hem igen. Fiskgratängen(Findus frysta) in i ugnen och så upp och bädda om. Trött liten familj vid matbordet, så var det Loves tur att somna mitt i moset. Han som pratat om fredagsmys hela dagen. När nattningen var klar efter några turer med Alvin var det predikan till mässan idag som gällde. "Att leva tillsammans" var temat och jag hade vänskap, nära och avlägsen, i huvudet. Stupade i säng och trodde knappt jag hade blundat när Love väckte mig med en kram strax före sju och det var dags att köra igång turbon. Trycka ner lite frukost och susa iväg till Västra Husby för Kontraktkonfirmanddag. Ca 230 konfirmander, ungdomar och ledare som skulle lyckas leva tillsammans hela dagen. Vi drog igång med stand up av Pia Molin och fortsatte med workshops (bibeldrama, musik, bibeläventyr, bibelvandring, korstillverkning och ikonmålning) i två pass med lunch emellan innan vi avslutade med mässa i kyrkan. Folk överallt men ändå gick det förvånansvärt bra. Är så tacksam över mina fina kollegor i kontraktet, läster, pedagoger, assistenter och musiker. Och mina supergoa ungdomar. De får mig att bli glad när det är tungt som det varit nu ett tag. Imorgon är ja ledig!!! Ska bli skönt. I veckan väntar spännande saker som ni kanske får höra om sen.

4 comments:

Bettan said...

Oj.... vilken dag och vilken superkvinna du är!!

Anonymous said...

Oj oj oj.

Jobbig helg.
Tur att ni är två för det mesta.

Freddelutten said...

Jag förstår inte hur det där går till. Jag vet att det händer men förstår inte hur det inte slutar med att man springer naken ut i trädgården med ett glas champagne och sätter sig i den hopsjunkna, tomma, plastpoolen från i somras och nynnar Blott en dag ett ögonblick i sänder för sig själv.

Men det är kanske för att det ändå är rätt kallt ute...?

Elsa said...

men hallå. 16 oktober är ju jättelänge sen.

Jag har ett förslag:
Vart tar tiden vägen egentligen? De senaste månaderna har livet rullat på som vanligt med pojkarna på förskolan och föräldrarna på jobbet. Alvin pratar mer och mer, efter de viktigaste orden mamma och pappa (och nappen förstås) har han lärt sig "glass" och "kaka" och vilka man kan skylla och skälla på "Love" och "Nelis". Och han är redan uppe i tre-ordsmeningar. (ibland iaf)

Julafton firades hemma med farmor och farfar och dagen därpå for vi till mormor och morfar. Tack för alla roliga och trevlig presenter. Pojkarna leker i sitt kök och tittar gärna på "Buzz" (Toy story 1 eller 2).